גם אם RZ שהוצג ב-2022 אינו הרכב החשמלי הראשון של לקסוס – גרסה חשמלית ל-UX הוצגה בסוף 2020 – הוא הדגם המשמעותי הראשון מסוגו של מותג היוקרה היפני.

הסיבה לכך היא ש-RZ מבוסס על רצפה ייעודית לרכב חשמלי, e-TNGA, אותה הוא חולק עם טויוטה bZ4X (וגם סובארו סולטרה). לפחות השם שלו פשוט יותר.
 

הקשר, פרטים

בסיס הגלגלים של RZ זהה לזה שב- bZ4X ואורכו 285 ס"מ, אבל הוא ארוך, רחב ונמוך יותר; אורכו הוא 481 ס"מ (12 ס"מ יותר), רוחבו 190 ס"מ (4 ס"מ יותר) וגובהו 164 ס"מ (1 ס"מ פחות). 
דגם זה מוצע בגרסת 450e המצוידת בשני מנועים להספק משולב של 313 כ"ס וההנעה כפולה. לסוללה 71.4 קוט"ש (ברוטו; 66 קוט"ש נטו), הטווח המוצהר 436 ק"מ והספק הטעינה המהירה 150 קילוואט.

לקסוס RZ 450e מוצע בשלוש רמות גימור – 'קיושו' (Kyushu) ב-390,000 שקלים; 'האדורי' (Hadori) ב-418,000 שקלים; 'טאקומי' (Takumi) ב-450,000 שקלים.

לקסוס RZ 450e סמל
צילום: אלי שאולי

הרכב שנבחן היה ברמת הגימור 'האדורי', ובמפרט: תאורת לד, חישוקי "18, חלון גג פנורמי, מצלמות היקפיות, סיוע בחנייה, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם אוורור וזיכרונות למושב הנהג, חימום כל המושבים, צג "14, תצוגה עילית, מושבים קדמיים בריפוד עור סינתטי, מערכת שמע משודרגת ומשטח טעינה אלחוטי.

במפרט הבטיחות בלימת חירום גם בחציית צומת ובנסיעה לאחור, סיוע אקטיבי להיגוי בתמרון חירום, בקרת שיוט אדפטיבית ומרכוז הרכב בנתיב, ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור, בקרת ערנות נהג, עמעום אוטומטי, התרעת ליציאה בטוחה.

לקסוס RZ 450e חלק אחורי
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

משהו טוב עובר על מחלקת העיצוב בלקסוס ו-RZ הוא עוד הוכחה לכך. הוא נראה גדול אך ספורטיבי בזכות הקורה המשופעת מאחור והחרטום הנמוך. החזית, למרות חיסרון השבכה, נראית טוב, ודמויי כונסי האוויר הכהים, קווי התאורה המדויקים, והספוילרים הזעירים והמחודדים בשתי קצוות השמשה האחורית וגם החישוקים מוסיפים לעיצוב המצוין.

לקסוס RZ 450e עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

תא הנוסעים מזמין, ושילוב גווני העור בחום בהיר יוצרים אווירה חמימה, ותאורת אווירה מיוחדת שמציגה מעוינים בדפנות מוסיפה. החומרים טובים ברובם, אך פה ושם יש חלקים נוקשים וחלולים לתחושה. עיצוב סביבת הנהג מבוסס על מסך הענק, והמופע הכולל עדכני, גם בזכות המחוונים המוקרנים והתצוגה העילית.

התפעול פחות נוח: פקדי המגע על ההגה ששולטים דרך התצוגה העילית על מערכת השמע או בקרת השיוט האדפטיבית אינם ברורים בפעולתם ומגיבים למגעים אקראיים.

לקסוס RZ 450e סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

בכל הקשור לצג המרכזי, הרכב דורש לא מעט הסכמות בכל התנעה וזה מוגזם. מנגד, המערכת עולה לאט, ואם מתחילים לנהוג לפני אותם אישורים, מגלים שהצג חסום. אז צריך לעצור, לעבור ל-P ולאשר. התגובות האיטיות של הצג, שגם סובל מהשתקפויות, מפריעות לעיתים במעבר תחת גשרים שם הוא עובר למצב 'לילה' – אבל חוזר לא מספיק מהר. תחתית הצג מוקדשת לבקרת האקלים שתפעולה אינו אינטואיטיבי, וכל היתר – מצבי ניהוג, ניתוק מערכות בטיחות היסטריות – דורש מעבר בין-תפריטים עבור דברים שאמורים להיות זמינים מיידית ואז גם גורר נזיפה של המערכת על חוסר ריכוז.

המחוונים מעט קטנים וחשוכים, ובעיקר אין חיווי לאחוז הסוללה שנותר, ולטעמנו זה אלמנטרי ברכב חשמלי. נכון, מידע זה מופיע באפליקציה, אבל אחרי שטרחנו והצלחנו להעלות אותה (תהליך מורכב וארוך), הסתבר שזה יופיע רק לאחר דימום והמתנה של מספר דקות. לא פרקטי מספיק.

לקסוס RZ 450e הגה
צילום: אלי שאולי

זה לא הדבר המוזר היחיד, בולט בהיעדרו תא כפפות ולגג הזכוכית אין כיסוי; אמנם הוא אינו מעביר הרבה חום, ובכל זאת. בורר ההילוכים העגול מאוד נאה אך אינו נוח בתפעול מהיר, כמו בתמרון מהיר בעיר. תנוחת הנהיגה טובה, עם מושב נעים, כצפוי מרכב שכזה. הראות לאחור מוגבלת.

המרחב מאחור טוב, כך גם מרווחי הרגליים והראש, ואילו תנוחת הישיבה מעט נמוכה. החומרים והגוונים יוצרים מקום נעים לשהייה. נפח תא המטען, 522 ליטרים, מכובד ביותר, המבנה שלו יעיל והוא נוח לשימוש.

לקסוס RZ 450e תא נוסעים
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

ל-RZ שני מנועים – 204 כ"ס ו-27.2 קג"מ לקדמי; 109 כ"ס ו-17.2 קג"מ לאחורי – לתפוקה משולבת של 313 כ"ס ו-44.3 קג"מ. משך המאוץ ל-100 קמ"ש הוא 5.6 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-160 קמ"ש.

הכוח רב והמערכת מחלקת אותו היטב בין הצירים. הרכב יוצא מהמקום באופן נמרץ ומייצר ביצועים טובים מאוד, עם האצות ביניים מרשימות ביותר בייחוד במהירויות הנמוכות. תחת עומס נוצר גם צליל מנוע סמלי ונעים וברגעים כאלה ניתן לשמוע את מערך הקירור של הסוללה. הבלימה הרגנרטיבית נשלטת בנוחות מההגה, אך מחייבת הפעלה מחדש לאחר כל התנעה.

לקסוס RZ 450e מנוע וביצועים
צילום: אלי שאולי

לרכב ארבעה מצבי ניהוג ומצב מיוחד המנתק את בקרת האקלים ומגביל את המנוע כדי לקבל טווח גדול יותר. האם ניתן לנוע כך בארץ? לא באמת.

ובכלל ההבדל במד הטווח כאשר מפעילים או מנתקים את המיזוג נראה מוגזם, ונראה כי שדרוג התוכנה שנעשה בטויוטה bZ4X יגיע גם לכאן. כאשר יצאנו לדרך עם סוללה מלאה הצביע מד הטווח על 264 ק"מ מדאיגים, אלא שעם כיבוי המזגן היו אלה ל-340 ק"מ נינוחים.

לקסוס RZ 450e גודל
צילום: אלי שאולי

בכל אופן, בפועל הטווח היה טוב ממה שהראה מד הטווח הפסימי. בקצב התנועה ביום חם הצריכה הייתה 5.1 ק"מ/קוט"ש לטווח של 320-340 ק"מ. אם היינו נוהגים, ממש, אבל ממש רגוע, ייתכן והיינו מגיעים לאזור ה-350-360 ק"מ. שילוב קטע מאומץ קצר לא פגע משמעותית בצריכה (4.9 ק"מ/קוט"ש) ובטווח. ומתחנו את הסוללה עד לקצה, וכשהגענו ל-9% אחרי 271 ק"מ הרכב החישובים העלו כי נותרו כ-30 ק"מ. לא חשנו בטוחים לגבי דיוק הנתון ולא ידענו אם ממוצע הצריכה אופטימי, אבל לא רצינו לבדוק מתי ניעצר.

קצבי הטעינה לא היו מהירים ובכל זאת עלינו מ-9% ל-62% בחצי שעה. מד הטווח נותר פסימי ואישר רק 159 ק"מ.

לקסוס RZ 450e טעינה וסוללה
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות 

נוחות הנסיעה טובה למדי. ה-RZ נעים ושקט ושומר על אופי התנהלות זה בעיר. הוא מסנן היטב פגמים קטנים ואת חספוס פני הכביש ומקפיד על שקט בפעולת המתלים וברעשי צמיגים. מחוץ לעיר רעשי הרוח עולים ואז גם מורגשים פגמי כביש גדולים, גלים ושברים. בנסיעה על שבילי עפר הוא נעים לרוב, אבל אינו יוצר תחושה כי זה מקומו הטבעי.

אנשי לקסוס טוענים כי מערך ההנעה המכונה 'דירקט4' משופר בכל הקשור ליכולת הדינמית ויביא לחיבור טוב יותר בין הנהג לרכב, ויש להתכוונות הזאת גם ביטוי במפרט; לצמיגים האחוריים (255/55-18) חתך נמוך מזה של הקדמיים (235/60-18).

לקסוס RZ 450e נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

ואכן, מבחינת ניהוג ה-RZ מפתיע, ולמרות ממדיו ומשקלו (2075 ק"ג) הוא מתנהל כראוי בפניות, בעיקר בזכות ההנעה הכפולה. אמנם, יציאה בעומס מפנייה תיצור תת-היגוי – כי בכל זאת עיקר הכוח מלפנים, וזה כולל גם 27.2 קג"מ בכמעט 0 סל"ד – אבל המנוע האחורי יארגן את העניינים ויחזיר את הרכב לקו הפנייה הנבחר. האחיזה שמעניקים הצמיגים אינה גבוהה, ותחת עומס כנ"ל הם גם מייללים, אבל גם בהקשר זה ההנעה מטפלת היטב במצב.

משקל ההגה נכון ופעולת ההפניה ברורה גם בעומס, בייחוד במצב 'ספורט' המחדד גם את פעולת ההגה, והרכב משנה כיוון היטב.

לקסוס RZ 450e טווח
צילום: אלי שאולי

הבלמים, כרגיל בכלים חשמליים, אינם מצטיינים בפעולה הדרגתית תחת עומס. עם זאת, בנהיגה רגילה ההיזון החוזר שלהם טוב מהמקובל מה שמעניק לנהג תחושת ביטחון.

מערך הבטיחות כאמור עשיר ביותר, אבל מתעקש מדי לצפצף, אפילו סתם בנסיעה לאחור. בסופו של דבר הפסקנו לנסות להבין על מה ולמה כי ניתוק מערכות דורש כניסה לתפריטים (חלקם דרך קיצורי דרך), אחרים (למשל התרעת מהירות מותרת) חוזרים לפעול ממילא, נוספים התקשינו למצוא.

לקסוס RZ 450e בטיחות
צילום: אלי שאולי
 

מחיר, תמורה

באופן מפתיע עבור יצרן כה מנוסה ברכב מחושמל, ב-RZ מספר מוזרויות וגליצ'ים. עם זאת, וכמו בטויוטה bZ4X, חלקם מן הסתם יטופלו.

בכל אופן, בדברים העיקריים לקסוס לא פספסה. RZ הוא רכב חשמלי טוב ונעים, נראה נהדר ומציע אבזור עשיר וביצועים טובים. נכון, למרות ההוזלה המשמעותית ועם 418,000 שקלים עבור הרכב שנבחן, הוא עדיין יקר והטווח אינו מרשים (האם גם כאן העדכון יסייע?), אבל המתחרים המעט גדולים ממנו גם יקרים יותר ומאפשרים לו להתמקם במשבצת משלו.

לקסוס RZ 450e
צילום: אלי שאולי
*פורסם לראשונה ב- 29/6/2023, נוסף מבחן וידאו.